Polscy kierowcy jeżdżą bezpieczniej czy łamią przepisy? Yanosik prześwietlił ich zachowania na drogach w lipcu!
Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów wstrząsnęło środowiskiem kierowców. Na początku roku w obawie przed wyższą karą za przekroczenie prędkości zmotoryzowani Polacy posłusznie zdjęli nogę z gazu, jadąc ostrożniej i bardziej przepisowo. Yanosik sprawdził, czy w lipcu ta tendencja wciąż się utrzymywała, czy jednak kierowcy odpuścili przestrzeganie przepisów na rzecz letnich wyjazdów na urlop?
Sezon letni jest niebezpieczny na drogach!
Okres wakacyjny na polskich drogach jest bardzo trudny. W tym czasie ruch jest bardziej natężony przez dużą liczbę wyjazdów na urlopy, a do tego dochodzi do znacznie większej liczby wypadków, niż poza sezonem. Według danych polskiej policji – w 2021 roku, od początku czerwca do końca sierpnia, doszło do 7 366 wypadków, w których zginęło 669 osób, a 8 655 zostało rannych.
W tym roku, w lipcu doszło do 2 095 wypadków drogowych, zginęły w nich 154 osoby, a 2 424 zostały ranne. Ponadto, zatrzymano 10 645 nietrzeźwych kierowców…
Przyczynami wypadków w okresie letnim zwykle są: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami i nieprawidłowe wyprzedzanie.
– Wiele osób podróżujących w czasie wakacji kieruje się tym, by jak najszybciej dojechać do celu – czy do miejsca wypoczynku, czy też do domu. Niestety pośpiech nie jest dobrym doradcą, zwłaszcza w trasie, na której wiele się dzieje. Dodatkowym utrudnieniem są również wysokie temperatury na zewnątrz, które mogą powodować rozdrażnienie i rozkojarzenie kierowcy, co także opóźnia jego czas reakcji – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik
Czy kierowcy jeżdżą przepisowo w okresie letnim?
Twórcy Yanosika sprawdzili udział przekroczeń prędkości jazdy polskich kierowców w lipcu tego roku. Okazuje się, że współczynnik przekroczeń prędkości jazdy do 10 km/h jest wyższy, aniżeli w tym samym czasie w ubiegłym roku.
– W ogólnym zestawieniu danych dotyczących przekroczeń prędkości w terenie zabudowanym i niezabudowanym wciąż dochodzi do przekroczeń limitów do 10 km/h. W tym roku odnotowaliśmy skok wykroczeń o 0,5%. Jednakże w podsumowaniu stopnia poprawności jazdy widoczna jest poprawa w lipcu tego roku – współczynnik wynosi 69,04%, gdzie w 2021 roku było to 68,49% – mówi Andrzej Mejer, Yanosik
Inaczej ma się sytuacja w obszarze niezabudowanym – według danych twórców Yanosika współczynnik poprawności jazdy spadł o 0,44% w porównaniu do ubiegłego roku, a współczynnik przekroczeń prędkości do 10 km/h wzrósł o 0,53%. Niewiele wzrósł również współczynnik przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h o 0,15%. Znacznie bardziej martwiącą sytuacją jest wzrost przekroczeń limitów prędkości do powyżej 50 km/h – twórcy Yanosika odnotowali w tym roku skok o 0,12%.
– Niestety wielu kierowców na trasach poza obszarem zabudowanym pozwala sobie na więcej, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Korzystając z okazji wykonują manewry niebezpiecznie, w pośpiechu, nierzadko wyprzedzając „na trzeciego”, co tworzy realne zagrożenie na trasie – mówi Andrzej Mejer, Yanosik
Z danych polskiej policji wiemy, że do największej liczby wypadków w ubiegłym roku doszło właśnie na drogach dwukierunkowych, jednojezdniowych (18 245), gdzie właśnie najczęściej wykonuje się niebezpieczny manewr wyprzedzania „na trzeciego”. Nie bez powodu również stanowi ono jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach w czasie wakacji.
Znacznie lepiej prezentuje się sytuacja w obszarze zabudowanym. Tutaj według danych Yanosika współczynnik poprawności jazdy w lipcu tego roku wynosił 73,09%. W analogicznym okresie w ubiegłym roku wynosił 72,05%.
– Niestety również w obszarze zabudowanym zaobserwowaliśmy wyższy współczynnik przekroczeń prędkości jazdy do 10 km/h w lipcu tego roku. Wynosił 12,47%, gdzie w ubiegłym roku było to 11,77%. Za jazdę do 10 km/h więcej, niż wskazuje limit w obszarze zabudowanym, kierowcom grozi mandat w wysokości zaledwie 50 zł. Inaczej ma się sprawa w przypadku przekroczenia limitu już o ponad 20 km/h – wówczas stawki mandatów zaczynają się już od 300 zł. Wszystko zmieni się we wrześniu, gdy wejdzie kara recydywy, która z pewnością wpłynie na złe nawyki kierowców – mówi Andrzej Mejer, Yanosik
Zgodnie z danymi Yanosika współczynniki przekroczeń prędkości w lipcu 2022 roku spadły w porównaniu do lipca 2021 roku. Znacznie mniej kierowców pozwala sobie na jazdę o 20-30 km/h więcej, niż wskazuje limit na danym odcinku.
Kierowcy szukali wsparcia w trasie
– Już od grudnia ubiegłego roku zaobserwowaliśmy bardzo duże zainteresowanie naszą aplikacją oraz sprzętem, który oferujemy kierowcom. To zjawisko wciąż trwa – w lipcu tego roku nasze statystyki również pokazują przyrost zarówno nowych użytkowników, jak również liczby przejechanych z Yanosikiem kilometrów – informuje Andrzej Mejer, Yanosik
Dane Yanosika wykazują, że w tym roku, w lipcu znacznie większa liczba kierowców zdecydowała się skorzystać ze wsparcia na trasie w postaci aplikacji informującej o wszystkich zdarzeniach. Twórcy odnotowali przyrost +18% zarówno miesięcznej liczby przejechanych km przez użytkowników aplikacji, jak również nowych unikatowych użytkowników, którzy dołączyli do grona kierowców korzystających z Yanosika.
Lato jest bardzo niebezpiecznym okresem na polskich drogach. Okazuje się, że kierowcom w tym czasie znacznie częściej spieszy się na trasie i przekraczają limity prędkości. Zwłaszcza w obszarze niezabudowanym, przez który przebiega większość tras do wakacyjnych miejscowości. Liczba wypadków na polskich drogach wciąż rośnie, a wakacje nie dobiegły jeszcze końca. Przypominamy o zachowaniu rozsądku w trasie i bezpiecznym wykonywaniu manewrów, zwłaszcza wyprzedzania!